مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري يزد  :184 هزار هكتار از طرح هاي بيابان زدايي در استان يزد اجرائي شد

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري يزد گفت : تاكنون 184 هزار هكتار از طرح هاي بيابان زدايي و تثبيت حركت شن هاي روان در اين استان اجرائي شده است

محمد رضا عالم به مناسبت 27 خرداد روز جهاني مقابله با بيابان زايي گفت : از سال 1349 اجراي فعاليت هاي تثبيت شن از اولويت هاي اصلي براي بهبود شرايط زيست محيطي در استان يزد قرار داشته است.

وي خاطرنشان ساخت اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان يزد به عنوان متولي پروژه هاي تثبيت شن و كنترل فرسايش بادي در استان در پي سال هاي متمالي با صرف هزينه و نيرو تلاش نموده است تا بستر مناسبي را براي استقرار جمعيت و تحقق توسعه پايدار ايجاد نمايد

عالم گفت : اجراي طرح هاي كنترل فرسايش بادي سالانه به 50 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد اين در حالي است كه براي اجراي اين طرح ها 20 ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته مي شود كه تنها به طور متوسط 70 درصد آن به اين امر اختصاص داده مي شود.

مدير كل  منابع طبيعي و آبخيزداري يزد افزود در سال 1389 عمليات نهال كاري و بيابان زدايي در سطح 216 هكتار اجرا شده و نيز طرح مديريت جنگلهاي دست كاشت بياباني نيز در سطح 600 هكتار اجرايي شده است.

عالم همچنين از تهيه طرح كانون بحراني در سطح 6717 هكتار،توليد 78 هزار نهال گلداني و حفاظت از پوشش گياهان بيابان ها در سطح 99 هزار هكتار از ديگر اقدامات شاخص اجرايي در بخش بيابان نام برد.

وي با بيان اينكه بيابان زدايي تنها محدود به عمليات نهالكاري نيست خاطرنشان ساخت مقابله با بيابان زايي بدون مديريت صحيح آب و مديريت امور كشاورزي مبتني بر اصل توسعه پايدار و جامعه نگري و رعايت اين اصول در تغيير كاربري اراضي امكان پذير نيست.

وي بهره برداري بي رويه از منابع طبيعي،وقوع خشكسالي هاي پياپي، ازدياد جمعيت و رشد صنايع و همچنين كاهش سطح سفره آبهاي زير زميني را از جمله عوامل گسترش بيابان و حركت ماسه هاي روان ذكر كرد.

شايان ذكر است كه يزد دومين استان بياباني كشور مي باشد كه 19 درصد كل بيابان هاي ايران را در خود جاي داده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا